VERPLICHTINGEN BIJ VERKOOP OF VERHUUR
Bij de overdracht van een eigendom (verkoop of verhuur) dient u een waslijst aan inlichtingen, keuringen en attesten voor te leggen:
- Stedenbouwkundige inlichtingen
- Kadastraal uittreksel
- Ovam bodemattesten
- Energieprestatiecertificaat (EPC)
- Elektriciteitskeuring
- Asbestinventaris of Asbestattest
- Watertoets
- …
Wij helpen u graag verder in deze ingewikkelde administratiemolen. Contacteer ons voor meer info.
EPC (ENERGIEPRESTATIECERTIFICAAT)
- Zowel bij verkoop als bij verhuur dient u sinds 1 november 2008 een EPC of EnergiePrestatieCertificaat voor te leggen.
- Een EPC geeft het gemiddelde energieverbruik van een woning aan.
- Het resultaat wordt berekend aan de hand van zichtbare en bewijsbare bouwfysische elementen van een woning (oppervlakte van vloeren-muren-daken-ramen, type beglazing, gebruikte isolatiematerialen, verwarmingselementen, zonnepanelen, enz.).
- Het attest dient aanwezig te zijn op het moment dat een woning te huur of te koop wordt aangeboden.
- De unieke code alsook de energiescore van het EPC zal in elk huurcontract of verkoopsovereenkomst opgenomen moeten worden.
- Een EPC kan enkel afgeleverd worden door een erkende energiedeskundige.
- Een EPC is een informatief document, het legt de eigenaar/huurder/koper geen verplichtingen op.
- Een EPC is 10 jaar geldig.
- Op 1 januari 2019 kreeg het EPC een facelift, een betere layout, een energielabel tussen A+ en F en verbeterde informatie voor de lezer.
ASBESTINVENTARIS OF ASBESTATTEST
- Verplicht bij de verkoop van een residentieel eigendom
- Vanaf 23 november 2022 verplicht aanwezig bij ondertekening van de aankoop/verkoopbelofte of compromis
- Dient voor ondertekening aanwezig te zijn en kan niet als opschortende voorwaarde opgenomen worden!
- Van toepassinig voor elk gebouw waarvan de bouwvergunning werd afgeleverd voor 1 januari 2001
ELEKTRICITEITSKEURING
- Bij elke verkoop verplicht voor te leggen aan de koper en te vermelden in de verkoopakte.
- Bij goedkeuring 25 jaar geldig.
- Bij afkeuring binnen de 12 of 18 maanden na overdracht te herkeuren door de nieuwe eigenaar.
- Afgeleverd door onze partner en erkend controleorganisme.
BODEMATTEST – STEDENBOUWKUNDIUGE INLICHTINGEN – KADASTRAAL UITTREKSEL
- Met één klik bestelt u bij ons alle nodige administratieve elementen voor uw verkoop.
- Zo bent u in orde met uw verkoopdossier.
- U kunt de koper meteen alle verplichte inlichtingen voorleggen.
- De notaris kan deze overnemen in de verkoopovereenkomst en akte zonder opschortende voorwaarde.