VERPLICHTINGEN BIJ VERKOOP OF VERHUUR

Bij de overdracht van een eigendom (verkoop of verhuur) dient u een waslijst aan inlichtingen, keuringen en attesten voor te leggen:

  • Stedenbouwkundige inlichtingen
  • Kadastraal uittreksel
  • Ovam bodemattesten
  • Energieprestatiecertificaat (EPC)
  • Elektriciteitskeuring
  • Asbestinventaris of Asbestattest
  • Watertoets

Wij helpen u graag verder in deze ingewikkelde administratiemolen. Contacteer ons voor meer info.

EPC (ENERGIEPRESTATIECERTIFICAAT)

  • Zowel bij verkoop als bij verhuur dient u sinds 1 november 2008 een EPC of EnergiePrestatieCertificaat voor te leggen.
  • Een EPC geeft het gemiddelde energieverbruik van een woning aan.
  • Het resultaat wordt berekend aan de hand van zichtbare en bewijsbare bouwfysische elementen van een woning (oppervlakte van vloeren-muren-daken-ramen, type beglazing, gebruikte isolatiematerialen, verwarmingselementen, zonnepanelen, enz.).
  • Het attest dient aanwezig te zijn op het moment dat een woning te huur of te koop wordt aangeboden.
  • De unieke code alsook de energiescore van het EPC zal in elk huurcontract of verkoopsovereenkomst opgenomen moeten worden.
  • Een EPC kan enkel afgeleverd worden door een erkende energiedeskundige.
  • Een EPC is een informatief document, het legt de eigenaar/huurder/koper geen verplichtingen op.
  • Een EPC is 10 jaar geldig.
  • Op 1 januari 2019 kreeg het EPC een facelift, een betere layout, een energielabel tussen A+ en F en verbeterde informatie voor de lezer.

ASBESTINVENTARIS OF ASBESTATTEST

  • Verplicht bij de verkoop van een residentieel eigendom
  • Vanaf 23 november 2022 verplicht aanwezig bij ondertekening van de aankoop/verkoopbelofte of compromis
  • Dient voor ondertekening aanwezig te zijn en kan niet als opschortende voorwaarde opgenomen worden!
  • Van toepassinig voor elk gebouw waarvan de bouwvergunning werd afgeleverd voor 1 januari 2001

ELEKTRICITEITSKEURING

  • Bij elke verkoop verplicht voor te leggen aan de koper en te vermelden in de verkoopakte.
  • Bij goedkeuring 25 jaar geldig.
  • Bij afkeuring binnen de 12 of 18 maanden na overdracht te herkeuren door de nieuwe eigenaar.
  • Afgeleverd door onze partner en erkend controleorganisme.

BODEMATTEST – STEDENBOUWKUNDIUGE INLICHTINGEN – KADASTRAAL UITTREKSEL

  • Met één klik bestelt u bij ons alle nodige administratieve elementen voor uw verkoop.
  • Zo bent u in orde met uw verkoopdossier.
  • U kunt de koper meteen alle verplichte inlichtingen voorleggen.
  • De notaris kan deze overnemen in de verkoopovereenkomst en akte zonder opschortende voorwaarde.